Hàbitats diferents, espècies diferents
Al
fons marí la llum és un factor limitant essencial. La llum, que és
necessària per a la
fotosíntesi, per exemple, arriba només a 150m Per tant, si baixem
més, els vegetals desapareixen i només els animals poden
sobreviure-hi.
Fins
a 3.000m de profunditat podem trobar peixos amb els ulls molt
grossos, quasi gegants, que els serveixen per aprofitar la poca llum
que hi arriba.
Si
baixem més dels 3.000m, arribem a la zona abissal. Allà la foscor
és absoluta. No hi calen ulls. Per això, molts dels animals que hi
habiten els han anat perdent al llarg de l'evolució.
Una
altra característica dels animals de les profunditats és la
presència de fotòfors a la pell, uns punts amb llum pròpia que
s'utilitzen per atreure els individus de sexe contrari o bé per
atreure les preses.
Com
que no s'hi pot accedir amb facilitat, a les profunditats marines hi
ha els hàbitats més desconeguts per l'home. Tot i això, aquests
ecosistemes no s'escapen dels efectes perjudicials provocats per
l'ésser humà. Els vessaments de petroli i els abocaments de residus
al mar fan que molts dels hàbitats de les profunditats es deteriorin
amb el pas dels anys.
Llegeix atentament i respon:
- Llegeix el text, senyala les paraules que no saps el que volen dir i busca-les al diccionari.
- Busca en el diccionari i anota el significat de les paraules: hàbitat, biòtic, abiòtic, ecosistema.
- A quina profunditat del fons marí arriba la llum del Sol?
- Com són els peixos que viuen a profunditats de 3.000m?
- Què vol dir que la llum és un factor limitant essencial?
- Podem trobar peixos abissals a 500m de profunditat?
- Fes una llista d'accions, tant individuals com col·lectives, que caldria dur a terme per tal de reduir la quantitat de residus que s'aboquen al mar a través del clavegueram.
La història de l'aspirina
L'aspirina
és un medicamnet amb propietats antipirètiques, analgèsiques i
antiinflamatòries. Les darreres investigacions també han demostrat
que ajuda a prevenir l'infart. Com va ser descoberta?
La
història de l'aspirina va començar el 1763 quan Eduard Stone, un
capellà, va intenatar descobrir alguna substància per curar la
malària. Va suggerir que l'escorça del salze podria curar la
malària, perquè els arbres creixien en àrees humides on la malària
era comuna. En aquell temps, molta gent creia que la cura d'una
malaltia podia trobar-se allà on la malaltia era prevalent.
Stone
va trobar que l'extracte del tronc tenia propietats anipirètiques,
però no que curés la malària. Els metges volien saber exactament
quina era aquesta substància antipètica. L'anàlisi d'un extracte
del tronc donava tota una mescla de diferents substàncies químiques.
Els
científics van treballar molt intensament per tal de separar la
substància que reduïa la febre. Només quan la substància pura va
poder ser aïllada, els científics van estar segurs de quina part de
l'extracte del tronc era l'ingredient actiu. Al voltant de cent anys
més tard, aquesta substància química va poder ser identificada com
a àcid salicílic. Una vegada que va poder ser identificada va ser
possible fer-ne la seva síntesi. La primera aspirina sintètica es
va fabricar l'any 1899.
Llegeix
atentament i respon:
- Busca al diccionari les paraules: antipirètic, analgèsic, antiinflamatori, malària, escorça.
- Explica què vol dir aquesta frase: " L'anàlisi d'un extracte del tronc donava tota una mescla de diferents substàncies químiques"
- Explica què vol dir aquesta frase: "Només quan la substància pura va poder ser aïllada, els científics van estar segurs de quina part de l'extracte del tronc era l'ingredient actiu."
- Busca més informació de l'àcid salicílic.
L'oxitocina estimula l'aprenentatge en nens autistes
A
la majoria de persones ens costa imaginar la vida si no la compartim
conscientment amb familiars i amics, o sense les desitjables,
inevitables i constants interaccions socials. Tanmateix, això és el
que els succeeix, en major o menor grau, a les persones afectades
d'autisme. L'autisme es manifesta molt aviat durant la infantesa
-habitualment cap als dos anys-, afecta 6 de cada 1.000 persones i és
quatre vegades més freqüent en homes que en dones.
L'autisme
és degut a una alteració del desenvolupament neural, i inclou un
ampli espectre de trastorns, com les síndromes d'Asperger i Rett i
el trastorn desintegratiu infantil, a banda de l'autisme pròpiament
dit. La característica comuna en tots aquests trastorns és la
dificultat que tenen les persones afectades per interactuar
socialment.
Normalment,
de manera innata, les persones prestem més atenció als estímuls
socials que als objectes, però els afectats d'autisme no fan aquesta
discriminació. Són incapaços, per exemple, de distingir una cara
riallera d'una de trista, i no perceben cap diferència entre la cara
d'una persona i un objecte qualsevol. S'han identificat diversos gens
que hi estan implicats, i se sospita que determinats factors
ambientals, com per exemple la contaminació atmosfèrica, podrien
afavorir-lo en infants amb una determinada predisposició genètica.
Per
què en aquest estudi han analitzat l'efecte de l'oxitocina en
persones autistes? Es tracta d'una hormona que actua com a
neurotransmissor cerebral. En les dones s'allibera durant el part,
per afavorir els processos de naixement i alletament, i contribueix a
generar els vincles emotius entre la mare i el nadó.
També
juga un paper clau en la regulació de les emocions socials, tant en
homes com en dones. S'ha vist, per exemple, que contribueix a
mantenir l'afecte que sentim per la nostra parella, estimula les
capacitats empàtiques i afavoreix l'adaptació a l'ambient social.
Sovint se l'ha definida com l'hormona de l'amor, però seria més
correcte dir que és la hormona de la sociabilitat.
Adaptació
de l'article de David Bueno publicat al diari ARA el dia 22 de
desembre de 2013
Llegeix
atentament i respon:
- Busca al diccionari les paraules: autisme, hormona, oxitocina, neurotransmissor.
- A quina època de la vida es manifesta l'autisme?
- Quina característica comuna tenen tots els trastorns relacionats amb l'autisme?
- Per què pot anar bé l'oxitocina en els nens autistes?
La classificació dels éssers vius
Regnes
|
Moneres
|
Formats
per cèl·lules procariòtes. Són unicèl·lulars. Són els
éssers més primitius. Viuen en tots els ambients. Acostumen a
reproduir-se per bipartició. Els principals són els bacteris.
|
Protoctists
|
Formats
per cèl·lules eucariotes. Són unicel·lulars. Viuen en el medi
aquàtic. Acostumen a reproduir-se per bipartició. Alguns fan
fotosíntesi. Els principals són els protozous, que són
unicel·lulars, i les algues que poden ser unicel·lulars i
pluricel·lulars, i estan formades per agrupacions de cèl·lules
no especialitzades.
|
|
Fongs
|
Formats
per cèl·lules eucariotes, hi ha espècies unicel·lulars i
pluricel·lulars, però sense teixits veritables. Són heteròtrofs
i la majoria són descomponedors. Els principals són les
floridures, els llevats i els fongs. Productors de bolets. Es
reprodueixen per espores.
|
|
Vegetals
|
Formats
per cèl·lules eucariotes, són pluricel·lulars i arriben a
formar teixits i organs (arrel, tija, fulles i flors). Són
autótrofs: fan la fotosíntesi. Se solen reproduir tant
sexualment com asexualment.
|
|
Animals
|
Formats
per cèl·lules eucariotes, pluricèl·lulars que formen teixits i
organs. Són heteròtrofs. Viuen en tots els ambients. La immensa
majoria té reproducció sexual. En formen part: els invertebrats
( esponges, meduses, anèl·lids, mol·luscs, artròpodes i
equinoderms, entre d'altres) i els vertebrats (peixos, amfibis,
rèptils, ocells, i mamífers).
|
- Llegeix el text, senyala les paraules que no saps el que volen dir i busca-les al diccionari.
- Busca en el diccionari i anota el significat de les paraules: bipartició, protozous i descomponedors.
- Quins regnes estan integrats per individus formats per cèl·lules eucariotes?
- Quins regnes estan formats per éssers vius unicel·lulars?
- En quins dos regnes trobem organismes autòtrofs?
- Quins regnes estan formats per individus que es reprodueixen sexualment?
- Quin regne es desenvolupa només en el medi aquàtic?
- Quins regnes es desenvolupen en tos els ambients?
L'obesitat com a problema de salut
El
pacient obès ha d'entendre que té un problema de salut. És un
error molt comú pensar que l'obesitat és una qüestió d'imatge, un
problema estètic i superficial. No és així. Les cèl·lules del
greix es comuniquen no només amb el cervell, sinó també amb el
fetge, els músculs i el sistema immunitari. L'obesitat augmenta el
risc de tenir la pressió arterial alta, diabetis, problemes cardíacs
i apnea. Però també augmenta el risc de tenir alguns càncers més
freqüents, com ara el de còlon, el de pròstata o el de mama i
d'altres menys freqüents com el d'úter, ovari i pàncrees.
L'obesitat
és una epidèmia als Estats Units. Més del 60% dels adults tenen
sobrepès, la meitat entren dins de la categoria d'obesitat.
L'Organització Mundial de la Salut estima que al món hi ha més de
mil milions d'adults amb sobrepès, i que d'aquests tres-cents són
obesos.
A
Espanya, país que podria beneficiar-se de la dieta mediterrània
cada vegada hi ha més persones obeses.
La
societat de l'opulència sovint convida als seus membres a acumular
bens que no necessiten; també a acumular greix. En la societat
moderna són moltes les formules dissenyades perquè l'individu
guanyi pes. Ja és parla de la “societat obesogènica”; societats
que promouen l'obesitat dels ciutadans amb una oferta descomunal
d'aliments alts en calories i greixos saturats, així com begudes
gasoses i alcohòliques, i amb una invitació constant al consum.
Irònicament, la mateixa societat que invita als ciutadans a guanyar
pes els penalitza per això mateix, ja que els canons de bellesa
premien el fet d'estar prim. Com tota epidèmia el cost econòmic pel
sistema sanitari és desorbitat. I és per aquest motiu que la
prevenció és l'alternativa més saludable per l'individu amb
tendència a l'obesitat, però també per a la societat.
A
més de ser un problema personal, l'obesitat també és una qüestió
de salut pública. D'un temps ençà, s'estan impulsant iniciatives
públiques perquè els ciutadans i les ciutats “obesogèniques”
es converteixin en ciutadans i ciutats saludables. Són molts els
països que han aprovat lleis per fonamentar un entorn lliure de fums
o que han impulsat campanyes per informar el ciutadà dels efectes
nocius del tabac. L'epidèmia d'obesitat requereix mesures semblants.
Les escoles i els programes de televisió també han de ser més
sensibles a aquesta qüestió, ja que l'augment de l'obesitat
infantil és especialment preocupant. Destaquem les campanyes
informatives sobre dietes saludables, la creació de centres
esportius i piscines públiques i altres iniciatives que promouen
l'activitat física, com el carril bici o com per exemple molt recent
implantat a Barcelona i altres ciutats europees: “el bicing”
Valentí
Fuster, Luis Rojas Marcos “
Cor i ment, claus per al benestar físic i emocional”
Editorial
planeta
Llegeix
atentament i respon:
- Busca al diccionari les paraules: obesitat, epidèmia, sistema immunitari, apnea, sobrepès, calories.
- El text diu: “Més el 60% dels adults tenen sobrepès”. Calcula quantes persones hi ha que tenen sobrepès un una ciutat que té 70.000 habitants adults?
- Com descriu el text una “societat obesogènica”?
- Quina és la millor alternativa per prevenir l'obesitat?
- Quines iniciatives s'estan realitzant per prevenir l'obesitat?
Com funciona un arbre
Els
arbres són els components principals del bosc, tant pel que fa al
seu nombre i a la biomassa
del conjunt, com també perquè són el principal component visual
del paisatge mateix del bosc.
Els
arbres són plantes llenyoses i amb un tronc ben diferenciat, en
contraposició als arbusts (vegetals llenyosos sense tronc, com el
bruc, el boix o el llentiscle) i les herbes (plantes no llenyoses com
la viola i la rosella). D'altra banda, des del punt de vista
funcional els arbres són organismes autòtrofs capaços de
sintetitzar
molècules orgàniques a partir de la llum del sòl, l'aigua i el
diòxid de carboni.
En
un arbre es poden diferenciar dos tipus d'elements:
- els elements estructurals de suport, constituïts per la fusta del tronc i les branques.
- i els elements funcionals, constituïts per:
- les arrels que succionen l'aigua i els nutrients minerals.
- les fulles, on té lloc la fotosíntesi.
- els vasos conductors que connecten els dos anteriors.
- l'aparell reproductor integrat per flors, fruits, llavors, etc.
Les
fulles acompleixen les funcions principals de l'arbre: la fotosíntesi
i l'intercanvi de gasos i aigua amb l'atmosfera. La fotosíntesi és
un dels processos més importants de la planta però també de tota
la biosfera. Consisteix en la síntesi d'hidrats de carboni, a partir
de la llum del sol i de compostos inorgànics com ara el diòxid de
carboni i l'aigua, amb alliberament d'oxigen. Posteriorment, els
hidrats de carboni es transformen en cel·lulosa
i altres complexos.
Les
fulles també evaporen vapor d'aigua des dels estomes,
un petits porus de les fulles que s'obren i es tanquen en funció
de les condicions ambientals. El procés rep el nom
d'evapotranspiració i és el mecanisme que permet bombejar aigua i
nutrients des de les arrels fins la capçada, a través d'uns
complexa xarxa de vasos conductors. És també gràcies a aquest
fenomen que el bosc transfereix vapor d'aigua a l'atmosfera i ajuda
a mantenir la humitat ambiental.
Llegeix atentament i respon:
- Llegeix el text, senyala les paraules que no saps el que volen dir i busca-les al diccionari.
- Busca en el diccionari i anota el significat de les paraules: biomassa, sintetitzar, cel·lulosa i estomes.
- Quin tipus de nutrició tenen els arbres? En què consisteix?
- Quins tipus d'elements podem diferenciar en un arbre?
- Quins són els elements funcionals?
- Quines dues funcions acompleixen les fulles?
- Què és l'evapotranspiració?
La glàndula capritxosa
La
tiroide produeix unes hormones essencials per a l'organisme, que
regulen el metabolisme del cos humà. Quan hi ha alteracions es
manifesten símptomes sovint difícils de diagnosticar.
Se
sent cansat? Potser no pateix depressió. Ni fibromiàlgia. Se sent
desanimada? Tampoc no té a veure amb una mala alimentació o una
anèmia. Potser el que pateix és un trastorn de la tiroide. En
sentir aquesta paraula molts s'haurien preguntat: i això què és?,
per a què serveix? Aquesta petita glàndula en forma de papallona
situada a la base del coll, just sobre la tràquea, exerceix un paper
clau. Elabora, emmagatzema i allibera dues hormones, les anomenades
T4 i T3, que activen el metabolisme i regulen la funció de cada
òrgan, cada teixit i cada cèl·lula del cos humà.
Les
hormones tiroides interactuen també amb altres hormones: insulina,
cortisol, estrogen, progesterona i testosterona. Així, el seu
funcionament afecta a la freqüència cardíaca, el nivell de
colesterol, el pes corporal, la força muscular, l'estat de la pell,
la regularitat menstrual i la memòria. Influeix en el creixement,
regula l'assimilació de proteïnes, d'hidrats de carboni, de
grasses, de vitamines i de l'energia que necessitem.
És
una glàndula una mica capritxosa. Quan no funciona de forma
adequada, causa una sèrie de problemes. Perquè el metabolisme ideal
no hauria de ser ni massa lent, ni massa ràpid. Quan la tiroide es
desajusta, els símptomes són tan amplis i diversos que es poden
confondre amb altres malalties: des de la bronquitis, insomni,
diarrees, dermatitis, amnèsies... La tiroide pot patir diverses
malalties: des de l'aparició de nòduls fins a tumors.
Hipotiroïdisme.
És el més habitual. És el tipus de trastorn més comú. És una
malaltia autoimmune. És a dir, que paradoxalment la tiroide
funciona bé, però les defenses naturals dels cos es confonen i
tracten les cèl·lules de la tiroide com si fossin un invasor nociu
que cal destruir. Les hormones comencen a descendir i el cervell, en
detectar aquest dèficit, envia un senyal a la glàndula dient-li que
n'ha de produir més, però ella, atacada, no pot i acabar inflant-se
per l'esforç sense aconseguir reequilibrar la situació.
Hipertiroïdisme.
Aquesta alteració és freqüent entre dones d'entre 20 i 40 anys.
Les causes no estan clares. De fet, no s'ha aconseguit identificar el
factor determinant. A causa de l'excessiva producció d'hormones
tiroides, la glàndula es torna hiperactiva.
Adaptació
de l'article “la glàndula capritxosa” de Piergiorgo M. Sandri,
publicat al suplement (ES) de La Vanguardia del 18-01-2014
Llegeix
atentament i respon:
- Busca al diccionari les paraules: metabolisme, anèmia, tràquea, amnèsia.
- Què és la tiroide?
- A què afecta els funcionament de les hormones de la tiroide.
- Explica de forma resumida què són l'hipotiroïdisme i l'hipertiroïdisme.
Les meduses
"Les meduses viuen normalment a una distància de 1.000 milles
nàutiques de la costa ( al voltant de 35 km ), on l'aigua és més càlida i
salada. La més propera al litoral, més freda i amb menys sals, no els agrada
tant.
Què ha fet que els darrers anys així augmentat tant la presència de meduses
a les platges? Podem trobar diferents causes que actuen de manera conjunta.
Primer, la gran disminució del nombre dels seus depredadors naturals (
fonamentalment peixos, tortugues marines i dofins ). Segon, la reducció del
cabdal de molts rius i rieres, a causa
de la sequera i l'ús intensiu per les necessitats de la indústria, l'agricultura
i el consum domèstic, estreny la barrera d'aigua menys salada que hi ha a part
el litoral.
Aquests són els motius que actualment les meduses flotin prop del litoral.
Per això, en cas de trobar-ne cal que preguem algunes mesures de seguretat:
a)
L'atac de les meduses és urticant i causa trastorns, per
això hem d'evitar tocar-les encara que semblin mortes.
b)
En cas de picada cal netejar la zona afectada amb aigua
de mar, no amb aigua dolça, i a continuació es pot aplicar gel en una bossa.
c)
Si en queden restes enganxades a la pell s'han de treure
amb pinces, no directament amb els dits. De tota manera el millor remei per fer
front a les meduses és la prevenció"
TUDELA, MÓNICA. Text adaptat del
diari el Periódico.
Tria en cada cas la resposta adequada:
•
Les
meduses viuen habitualment...
a)
en el fons del mar, a qualsevol distància de la costa.
b)
al voltant de 20 milles nàutiques de la costa.
c)
a prop de les desembocadures dels rius, ja que l'aigua és
més dolça.
•
Avui
dia són freqüents les plagues de meduses a prop de la costa. Una de les causes es
que...
a)
venen a buscar menjar.
b)
l'aigua de la zona litoral és més salada que fa uns anys.
c)
són atretes pels productes químics de les plantes.
•
Les
meduses són perilloses...
a)
únicament quan estan vives.
b)
tant si estan vives com si estan mortes de fa poc.
c)
principalment si les toques amb parts de la pell que
estan exposades al sol.
•
El
primer efecte d'una picada de medusa és...
a)
mal de cap
b)
mal de coll
c)
urticària
•
Si
ens pica una medusa, abans de res cal...
a)
netejar la zona danyada amb aigua de mar.
b)
deixar que el sol toqui directament la zona lesionada.
c)
anar a buscar immediatament aigua dolça per netejar-ho.
•
El millor remei contra les meduses és...
a)
pescar-les.
b)
estar previngut.
c)
banyar-se en aigües menys salades.
En la vida real considerem que una persona és
intel·ligent quan raona amb rapidesa, seguretat i encert, sap moltes coses,
soluciona problemes complexos, fa plantejaments originals i s'expressa en un
llenguatge correcte i fluid en la majoria de les situacions. Podem associar
també la intel·ligència al fet que a la persona que considerem intel·ligent li
vagin bé les coses, però això ja no és tant freqüent perquè ni a totes les
persones intel·ligents els van bé les coses, ni és necessari ser molt
intel·ligent per viure bé i gaudir de benestar. Val a dir que tot això no
significa que la intel·ligència no sigui un valor positiu. En realitat ser
intel·ligent és una de les millors coses que poden passar a la vida. Però
resulta obvi que el tipus d'intel·ligència que acabem de descriure, tot i ser
un luxe, no sempre garanteix l'èxit i el benestar de les persones.
En aquest sentit, potser resulti rellevant l'experiència següent.
Una de les meves satisfaccions més grans com a professor universitari és trobar
els meus vells alumnes, a vegades a llocs com la freqüentada Rambla de
Barcelona, i comprovar que el que van aprendre a la universitat els va resultar
d'utilitat i, sobretot, que ha reeixit en l'àmbit professional. I el cert és
que sovint em sorprenc quan comprovo que no són sempre aquells que van ser els
meus millors alumnes els que assoleixen aquest tipus d'èxit. Hom sol recordar
millor els seus alumnes més destacats, però sovint, vells alumnes de qui amb
prou feines conservo el record em manifesten que ocupen càrrecs importants de
direcció o responsabilitat en escoles, hospitals, empreses o altres centres
públics o privats. Curiosament, en aquests alumnes acostumo a observar també un
tracte especialment cordial i una
personalitat vigorosa, i moltes vegades em pregunto quines són les raons del
seu èxit.
Què és el que tenen aquestes persones que, malgrat haver
rendit poc en els seus estudis després destaquen quan ocupen amb èxit càrrecs
de feina rellevats? Potser es tracta d'allò que modernament s'acostuma a
anomenar intel·ligència emocional.
...
Deixant de banda les discrepàncies, gairebé tots els
experts coincideixen en el fet que la intel·ligència emocional és la capacitat
d'una persona per utilitzar d'una manera profitosa les emocions pròpies i
alienes. Indubtablement, el concepte de profit és relatiu i té connotacions
pejoratives, però és realista i fàcilment intel·ligible. D'una manera sintètica
i alhora concreta podem dir que una persona amb intel·ligència emocional és
aquella que té capacitat per reconèixer, expressar, regular, controlar i
utilitzar les emocions pròpies i alienes per adaptar-se a les situacions,
assolir propòsits, tenir èxit i/o sentir-se bé.
...
El prototipus d'intel·ligència clàssic sol ser un
individu aparentment tranquil, ambiciós, tenaç, productiu, crític, a vegades
agressiu, poc expressiu, fred, distant i inhibit en les relacions socials. El
prototipus emocionalment intel·ligent és generalment una persona oberta,
alegre, socialment equilibrada, responsable, poc tímida, afable, afectuosa i
expressiva. Les persones emocionalment intel·ligents solen sentir-se més a gust
amb elles mateixes que les que no tenen aquest tipus d'intel·ligència. Un dels
àmbits en els que millor es mouen és el social. S'ha dit amb raó que els grups
de treball més reeixits són els dirigits o coordinats per individus amb molta intel·ligència
emocional. I no és d'estranyar que sigui així perquè un grup funciona quan tots
i cada un dels seus integrants senten satisfets els seus desitjos i
aspiracions.
Morgado, Ignacio. “ Emocions i intel·ligència social. Una
aliança entre els sentiments i la raó”
Llegeix atentament i respon:
1.
Busca al diccionari les paraules: intel·ligència,
emoció, aliena.
2.
Quina és l'explicació sintètica i concreta de
com és una persona amb intel·ligència emocional?
3.
Com és el prototipus d'una persona amb
intel·ligència emocional?
4.
Per què els grups de treball dirigits per
persones amb molta intel·ligència emocional
funcionen millor?
La vida de la formiga lleó
Hi ha espècies que mostren una gran diferència de formes, maneres de
comportar-se , etc. a mesura que van creixent. La formiga lleó n'és una
exemple.
La formiga lleó adulta presenta una
amplia escala de mides i, la majoria de vegades, un color gris i desmaiat.
Sembla una libèl·lula extraordinàriament malgirbada i dement.
Les ales que remena amb desesperació, no sembla que mantinguin cap
proporció amb el seu cos, i són quasi el doble de llargues.
És un animal que podríem considerar un "bon jan" bondadós i
barroer, que no fa mal a ningú si no és que parlem d'un dels petits insectes
dels quals s'alimenta.
Quina diferència respecte de les larves! L'únic indici de la seva presència
són un seguit de depressions còniques (embuts) sobre la terra fina. Al
fons, amagada i camuflada, espera que alguna presa (formiga..) rellisqui i rodoli pel pendent. Unes mandíbules enormes
li injectaran verí i començaran a digerir-la. La presa no tindrà cap
oportunitat: la inclinació de les parets de l'embut la faran relliscar cap a
baix. Un altre tret curiós de les larves és que no defequen mai al llarg de la
seva vida, fins que al cap d'uns dos anys, en formar-se l'adult, s'eliminaran
tots els productes residuals que la cria ha acumulat durant el seu
desenvolupament.
Història Natural dels Països
Catalans, vol 10 ( artròpodes II)
i Gerald Durell. Ocells, bèsties i
parents (adaptació).
Quines de les següents frases, referents a la vida de la
formiga lleó, són vertaderes i quines són falses:
1.
La formiga lleó no presenta diferències de forma entre
l'estadi de larva i l'estadi d'adult.
2.
La part més notable de l'individu adult són les ales.
3.
Tant l'individu adult com la larva són depredadors.
4.
Les larves de formiga lleó cacen les preses a la carrera.
5.
Les larves fabriquen unes trampes en forma d'embut.
6.
Quan cau una presa la larva li injecta un verí i comença
a digerir-la.
7.
Les larves de la formiga lleó netegen cada dia els
excrements fruit de la digestió de les seves preses.
8.
La inclinació de les parets dels embuts trampa facilita
que les preses es puguin escapar si la larva no les atrapa a la primera.
9.
El període larvari de les formigues lleó és d'uns dos
anys.
Les lleis de Gregor Mendel
El monjo
austríac Gregor Mendel era un gran afeccionat a les plantes que va viure al
segle XIX. Cada matí, després de les pregaries, el frare es dedicava a
treballar a l'hort del monestir, tenia cura especialment d'uns pèsols que
s'havien de convertir en els més importants per a la història de la ciència.
Gràcies a ells descobriria com els éssers vius hereten els gens dels seus
progenitors: per què un nen té els ulls del mateix color que la seva mare o el
mateix grup sanguini que el seu avi.
Mendel
experimentava amb diverses generacions de pesoleres i estudiava com les
característiques de la primera es transmetien a la següent. D'aquestes
investigacions en va treure la conclusió que, en l'herència, cada tret és
definit per dos factors, l'un donat pel pare i l'altre per la mare. Quan els
factors d'un tret determinat són iguals en el pare i en la mare (per exemple
tots dos tenen els ulls marrons), el fill també l'hereta i, a més, té aquest
tret en forma “pura” ( no té cap factor d'ulls blaus o verds). Els factors de
què parlava Mendel són els gens, petites molècules contenidores d'informació
sobre trets i característiques del éssers vius. Així, uns gens determinen els
color dels ulls, uns altres el grup sanguini...
El monjo
austríac va descobrir també que quan es creuen dues races pures que difereixen
en un caràcter determinat (la raça AA de pèsols gegants i la raça BB de pèsols
nans), tots els individus de la primera generació filial presenten aquests dos
factors diferents però només se'ls manifesta un, sempre el dominant sobre
l'altre (anomenat recessiu). En el cas dels pèsols de Mendel, l'altura és
dominant i el nanisme recessiu. Si l'altura és AA i el nanisme és BB, els fills
seran AB, AB, BA, BA, però únicament és manifestarà A, el factor dominant, i,
per tant, la nova planta serà gegant. Aquesta és la primera llei de Mendel,
anomenada “principi de la uniformitat de la primera generació”.
La llei formulada
pel monjo austríac també li va permetre d'explicar una altre fenomen curiós que
havia observat: quan prenia un pèsol AB resultant de l'experiment anterior i el
fecundava amb pol·len d'ell mateix (per assegurar-se que la nova llavor seria
el creuament exacte d'un pèsol AB amb un altre pèsol AB), comprovava que no
sempre obtenia els mateixos trets. De cada quatre plantes noves, tres eren
gegants i una era nana. La causa d'això és que són plantes híbrides (no pures)
AB, que donen lloc en creuar-se amb altres AB, a les combinacions següents: AA,
AB, BA i BB, en la darrera de les quals es manifesta el tret del nanisme, ja
que s'hi ajunten dos factors B.
Així, doncs,
el factor recessiu que no s'havia manifestat en la primera generació filial
reapareixia en la segona, trobant-se amb un factor idèntic a ell, en el 25%
dels casos.
D'aquesta
manera comprengué que en la reproducció els factors no desapareixen, sinó que
es transmeten independentment.
Aquesta és
la segona llei, anomenada també “principi de la segregació”.
Finalment
Mendel desenvoluparia una tercera llei, que amplia la segona: en els individus
que difereixen en dos trets, els factors que determinen aquests trets es
distribueixen de manera independent en el moment de la reproducció. Si creuem pèsols
gegants i llisos de raça pura amb pèsols nans i rugosos, també de raça pura,
obtenim una primera generació de plantes híbrides en què només es manifesten
els factors dominants.
Però els
factors recessius continuen essent-hi presents i, en el moment en que aquestes
noves plantes es reprodueixin generaran amb la mateixa freqüència quatre tipus
de gàmetes (cèl·lules que transporten la informació hereditària en al
fecundació).
Si aquests
gàmetes es creuen amb uns d'iguals, les lleis de Mendel són capaces de predir
els trets que tindrà a questa nova generació: nou plantes seran gegants i
llises, tres plantes seran gegants i rugoses i per acabar una planta serà nana
i rugosa. Aquesta tercera llei de Mendel és denominada “principi de la
combinació independent”
Llegeix
atentament i respon:
1.
Busca
al diccionari les paraules: gen, grup sanguini, hibrid, recessiu, gàmetes.
2.
Com
s'anomena la primera llei de Mendel? Què diu aquesta llei?
3.
Com
s'anomena la segona llei de Mendel? Què diu aquesta llei?
4.
Com
s'anomena la tercera llei de Mendel? Què diu aquesta llei?
Àguiles
A la zona del baix Aragó, entre les províncies de Tarragona, Castelló i
Terol podem trobar diverses espècies d'àguiles, en especial al Parc Natural
dels Ports de Beseit, a la comarca del Matarranya.
Les principals espècies són:
•
L'àguila durada (Aquila chrysaetos). És la major de
totes, de color fosc, excepte el coll i el cap que són daurats. Sol caçar
conills, però també rates i algun esquirol. Pon dos ous una mica tacats en un
gran niu que fa als cingles o a les balmes.
•
L'àguila calçada (Hieraetus pennatus). Viu als boscos, és
la més petita de totes les àguiles i molt escassa. Les plomes de les cames li
arriben fins als dits de les potes com una mena de pantalons. La coloració de
les plomes segueix dues fases: a la clara té color blanc amb les plomes de la
vora de les ales negres, mentre que a la fase obscura és fosca i amb la cua de
color vermellós. És un ocell migratori estival i alguna vegada fa nius aquí.
pon dos ous blancs tacats. Deixa els nius dalt dels arbres o a les roques
indistintament.
•
L'àguila marcenca (Circaetus gallicus). Les seves plomes
són de color roig vistes de dalt i blanques per la part inferior. Menja
principalment serps. Ve de l'Àfrica a passar l'estiu i a l'hivern se'n torna.
Pon un ou en un niu que fa dalt d'un arbre, generalment un pi.
•
L'àguila cuabarrada (Hieraetus fasciatus). Més gran que
la calçada i força abundant. La coloració de les plomes és marró a la part
superior i blanca a les parts inferiors amb una grossa faixa negra al final de
la cua. Caça conills, perdius, esquirols i llangardaixos i tot tipus d'ocell.
Pon dos ous a principi de març en grans nius coberts de branquetes verdes. De
vegades ataca les persones si veu el seu niu en perill.
Miquel Blanc. La fauna del
Matarranya, vertebrats.
Ed. Lo Trill (Adaptació)
Llegeix atentament i respon:
1.
Quina
és l'àguila més gran de les que se citen en el text?
2.
Quina
àguila construeix el niu dalt dels pins?
3.
Quines
són espècies migratòries?
4.
Com
es diu l'àguila que té dues fases en la coloració de les plomes?
5.
Quina
espècie d'àguiles menja preferentment serps?
6.
Quina
de les àguiles és més agressiva si t'acostes al niu?
7.
Com
es diu l'àguila que té el cap i el coll daurats?
8.
Quina
és l'àguila que sembla que porti pantalons?
9.
Quina
espècie és la més petita de les àguiles citades?